Brand Sztorik: Cappellini

A Cappellini alapítója és art directora, Giulio Cappellini egy varázslatos karakter. Az újhullámos olasz design keresztapjaként lassan négy évtizede megkerülhetetlen szereplője az európai desigknultúrának. Építész, designer, kurátor, kalandor, akinek ha meg akarjuk ismerni a történetét, egészen a 70-es évekig kell visszanyúlnunk.

balsamini_larcobaleno_cappellini24-1920x1200

Giulio Cappellini

Mint annyi másik designer, Giulio Cappellini karrierje is építészként indult. A milánói Politecnico-t elvégezve Gio Ponti építész stúdiójában kapott munkát, ahol óriási hatással volt rá a mester komplex, integrált módszere. Ponti nem csupán épületeket tervezett, hanem komplex egészeket, gyakran a belsőépítészeti tervezést és a mobiliákat is a projekt részeként kezelve. Bár Giulio saját bevallása szerint rengeteget tanult Pontitól (“Az irodájában töltött egy év többet adott nekem, mint öt év az egyetemen.”), mégsem építészként képzelte el karrierjét. 1977-ben úgy döntött,  revitalizálja az édesapja, Enrico által 1946-ban alapított bútorgyártó céget, és a nemzetközi design színtér meghatározó szereplőjévé teszi.

A Cappellini szemléletet az első perctől kezdve meghatározta Giulio szenvedélye a művészetek felé. A 80-as évek második felétől kezdve a Cappellini showroomok nem csak a cég bútorainak jelentettek otthont, hanem olyan egyedi szemléletű művészek kiállításainak is, mint Kim MacConnell, Aldo Mondino vagy Kris Ruhs. Giulio, a műgyűjtő sokrétű ízlését jól demonstrálja kedvenc művészeinek ellentétes vizualitása, Jean-Michel Basquiat expresszív és intutív stílusa, és Lucio Fontana kimért, minimalista kísérletezése.

org_gallery05

Cappellini Org kisasztal – tervező: Fabio Novembre

A Cappellini mögött álló designer kollektíva sokszínű kavalkádjából kitűnik egy erős karakter, Shiro Kuramata. A milánói Memphis csoport tagjaként elhíresülő japán tervező modern és posztmodern látásmódokat ötvöző munkája Giulio figyelmét is felkeltette, így lett 1987-ben Kuramata a brand nemzetközi debütálásának arca. Darabjai azóta is töretlenül megtalálhatóak a cég katalógusában. A művészetekből nyert inspirációt talán az 1975-ben általa tervezett ‘Homage to Mondrian’ szérián lehet legkönnyebben tetten érni, mely 2009 óta része az állandó katalógusnak.

homage_to_mondrian_gallery02

Homage to Mondrian – tervező: Shiro Kuramata

A formai és a technológiai kísérletezés bázisaként a Cappellini darabok gyakran szokatlan technológiákkal készülnek, megelőzve kortársaikat. A Bourullec testvérpár által tervezett Cloud polcrendszer például az elsők között használt rotácios öntési technológiát 2004-ben, mely az öntési forma lassú forgatásával oszlatja el egyenletesen a betöltött polietilént a forma falán, megengedve, hogy az anyag végtelenül komplex formákat vegyen fel.

cloud_gallery01

Cappellini Cloud polcrendszer – tervező: Ronan & Erwan Bourullec

A Cappellini gyártástechnológiáját meghatározó poszt-indusztriális szemlélet a darabok egyediségére való törekvésből táplálkozik. Remek példája ennek a François Azambourg nevével fémjelzett Mr. B. kollekció. A poliuretán habból öntött székek és bárszékek egy különleges folyamaton mennek keresztül, melynek során nem csak az alapanyag, de a használt fém öntőforma is változásokon megy keresztül. Az így létrejövő mobiliák, bár ipari léptékben készülnek, mégis magukban hordozzák az egyedi darabok sajátos érzetét.

mrb_gallery02

Cappellini Mr. B. székek – tervező: François Azambourg

Kevés brand volt olyan hatással a globális designkultúrára, mint a Cappellini. Olyan ismert és elismert designerek karrierjét indította be, mint a korábban említett Bourullec fivérek, az azóta szupersztárrá avanzsáló Jasper Morrison, az eredetileg művészként tevékenykedő Marc Newson vagy a modern barokk mestere, Marcel Wanders. A brand hatása nem kis részben köszönhető annak, hogy elsőként jelenítettek meg nemzetközi designereket a milánói Salone del Mobile vásáron, amely addig javarészt olasz tervezők munkáit firtatta.

libreria-candy-shelf-1302-1393495904

Cappellini Candy polcrendszer – Tervező: Sylvain Willenz

A cégnek a milánói Salone del Mobile és Fuorisalone rendezvények kiterjesztésében is szerepe volt. Az olasz divatvilág szószólója, Flavio Lucchini és neje, Gisella Borioli a frissen átalakulásnak induló, eredetileg ipari központként funkcionáló Tortona kerületben jutottak hozzá egy elhagyott gyárépülethez. Ebből az épületből lett a Superstudio, és innen nőtte ki magát a Superdesign kiállítás. 2000-ben, a Salone előtt csupán néhány héttel Borioli megkereste Cappellinit, hogy együtt ötleteljenek a hely promócióján. Cappellinit annyira megihlette a helyszín, hogy a cég már korábban rögzített vásári megjelenéseit egytől-egyig átszervezte a Superstudio épületébe. Az eredmény mára történelem. A Superstudio a milánói design hét kihagyhatatlan eseményévé nőtte ki magát, ennek nyomán pedig a korábban kiszorult Tortona is visszakerült a város vérkeringésébe.

mohaibalazs_cappellini_20161001_037

Mohai Balázs fotója

Giulo Cappellini és a nevével fémjelzett cég története közel sem ért véget. A brand eddigi történetének krónikája, a The Cappellini Method: A Performing Dream című könyv nemrég Budapesten is bemutatkozott, a Haworth anyacég Budapest Design Héthez tartozó programjaként. Itt személyesen is megbizonyosdhatott a közönség, hogy a 62 éves tervező a jó design nagyköveteként ugyanazzal a lendülettel és lelkesedéssel járja a világot, mint 20 évvel ezelőtt. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az alábbi fénykép Giulioval és a VITRIN-Solinfo csapatával.

haworth_cappellini-24

Palkó György fotója

A Cappellini válogatott darabjait megismerheted a showroomunkban, a Bartók Béla út 20. alatt. Nézz be hozzánk, és tudj meg még többet az ikonikus designmárka sztorijáról!

Share your thoughts