Másképp dolgoznak ma a hazai kreatívok? – Jánosi András

bbb ősz 2020

A VITRIN csapata ezúttal betekintést nyújt néhány hazai kreatív hétköznapjába – legyen szó műhelyről, közösségi irodáról vagy home office-ról – kíváncsiak vagyunk rá, hogy hogyan és hol dolgoznak napjainkban teverző-alkotó kortársaink. Mi az, ami megváltozott az elmúlt időszakban, mi az, ami segíti az alkotó folyamatokat, mi volt fontos szempont nekik a munkakörnyezetük kialakításában és mi az, ami folyamatosan mozgásban tartja őket.

Tarts velünk online interjúink során és less be az általunk megkeresett tervezők mindennapjaiba.

vitrin_maskepp_janos_01

Jánosi András

Jánosi András, a Lumoconcept alapítója építészként végzett, de már az egyetem alatt elkezdett lámpák tervezésével foglalkozni. Laikusként indult: ipartelepekre járt, mesterekkel beszélgetett, anyagokat és technológiákat kutatott, próbadarabokat készített – ezeken keresztül sikerült lépésről-lépésre a szakma fogásait megismernie. A Lumoconcept szakmai alapjait ezek az évek határozták meg számára. A folyamatos kutatás és egyeztetés jelenleg is munkájának aktív részét képezi, szinte minden projektjük így indul útnak. Andrásék a VITRIN számos munkájában is részt vesznek szakmai partnerként.

vitrin_maskepp_janos_02

01.
Hogy néz ki nálad egy átlag munkanap, hol és hogyan dolgozol?

Egyedi lámpák tervezésével és gyártásával foglalkozunk – ez egy meglehetősen összetett folyamat, aminek a nyomonkövetéséhez létfontosságú a megfelelő információk beszerzése/átadása. Így ügyvezetőként és vezető tervezőként a heti munkarendem alap ritmusát a napi/heti rendszerességű közös megbeszélések adják, amiken az aktuális folyamatokat, státuszokat egyeztetjük. A munkám jellegénél fogva minden napom a műhelyünkben kezdődik és általában végződik is, napközben tervezéssel, egyeztetésekkel és helyszínbejárásokkal tarkítva.

vitrin_maskepp_janos_03

vitrin_maskepp_janos_04

02.
Mi az, ami számodra fontos, ha munkáról / alkotásról / tervezésről van szó?

Szeretem szervesen kezelni az alkotói folyamatot – hiszek a csapatmunkában, és hogy egy tökéletes világban mindenki azzal foglalkozik, amihez a legjobban ért/ami a legjobban motiválja. A tervezésénél fontos, hogy nem lámpabúrákat tervezünk – technikai és design irányból egyszerre járjuk körbe a kérdéseket, kutatunk, belemegyünk a problémákba, egészen mélyre ásva, ha a feladat igényli. A jó lámpatest nem csak a saját léptékében értelmezhető: jól kommunikál a tér formavilágával, hangulatával, és helyzetbe hozza azt az átfogó szándékot, amit az építésszel/belsőépítésszel/tulajdonosokkal közösen megfogalmazunk.

03.
Hogyan hatott rád az elmúlt időszak globális átalakulása – változtattál-e bármin a korábbi megszokott működésedhez képest?
Mi az, ami megváltozott az elmúlt időszakban?

A Lumoban a fejlődés, változás folyamatosan jelen van – ezzel kapcsolatban alapból is nagyon elhivatottak vagyunk. Ez az időszak viszont katalizátorként hatott, sok olyan fejlesztést kellett a műhelyen/irodán előbbre hozni, amit ugyan terveztünk, de most más megvilágításba kerültek. Új munkatereket hoztunk létre, teszteltük a távoli munkavégzést, és igyekeztünk megtalálni a módját, hogy be tudjuk őket kötni a napi vérkeringésbe. Az is kérdés volt, hogy milyen belső intézkedéseket hozzunk, hogy arányosan biztonságban tudjuk végezni a munkánkat. Mivel nagyon erősen kötődünk az anyagokhoz, műhelyhez – így otthonról csak a tervezőink egy része tudott dolgozni, a többieknek a műhelyben kellett megteremteni a munkafeltételeket.

vitrin_maskepp_janos_05

04.
Mi volt fontos szempont számodra a munkakörnyezeted kialakításában / kiválasztásában?
Mi az, ami számodra fontos, ha munkáról van szó a környezet tekintetében?

Nekem alapvetően az, hogy inspiráló legyen, segítse az elmélyülést, de ne akadályozza a kommunikációt a munkatársakkal. A napom jelentős részében kérdésekre válaszolok, vagy problémákat oldunk meg közösen – tehát a nagy kérdés, hogy hogy tudok elérhető maradni úgy, hogy közben én is tudjak haladni a saját dolgaimmal. Ehhez társult még az utóbbi időben a biztonság kérdése is – ennek megteremtéséhez kicsit felül kellett írnunk az eredeti terveinket.

05.
Mi az, ami folyamatosan mozgásban tart?

Tervezői ambíciókkal indultam neki ennek a kalandos szakmának, és gyorsan eljutottam odáig, hogy hiába tervezek izgalmas lámpákat, ha nem lesz aki elkészítse, partnerként állna az elképzeléseimhez. Így megfordítottam a gondolatmenetet: előbb meg kell teremteni az infrastruktúrát, ami létre tudja hozni a tárgyakat, és alapvetően tervezői logika alapján szerveződik: ez lett a Lumo. Időközben az egyszemélyes munkából egy igazi csapat nőtte ki magát. Most kezdünk eljutni oda, hogy a rendszer önjáróvá váljon, és én talán ismét jobban koncentrálhatok a tervezésre – ezzel be tudnám zárni ezt a kört. Ez olyasmi, amiért érdemes küzdeni, és jó látni a sok közös munka után az eredményeket.

vitrin_maskepp_janos_06

06.
Min dolgozol épp?

Ahogy növekszik a műhelyünk, úgy nő az egyszerre futó projektek száma, jelenleg 8 – 10 projektben, nagyjából 20 – 25 lámpatest típuson dolgozunk, plusz folyamatosan haladunk a saját termékeinkkel is.

vitrin_maskepp_janos_07

www.lumoconcept.com

FACEBOOK / INSTAGRAM